sawubona! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van kirsten zut - WaarBenJij.nu sawubona! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van kirsten zut - WaarBenJij.nu

sawubona!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg kirsten

28 April 2015 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Lieve lezers,

Nog even een snelle update. De volgende blog zal even wat langer gaan duren en zal in het teken staan van vakantie!

Maandag 13 april. Nog nagenietend van een mooi weekend Johannesburg was er alweer een nieuwe week aangebroken. Na een drukke en leuke vakantieweek van de kinderen moesten we weer back to normal. Kids naar school en wij (vrijwilligers) aan ons project en ’s avonds aan de huiswerkbegeleiding.

Deze week stond in het teken van wat verontrustend nieuws uit Durban. Inmiddels had het ook al de Nederlandse televisie bereikt. Zelf ondervinden wij er vrij weinig tot helemaal niets van en krijgt zelfs Nederland er meer van mee dan wij. Zolang we nu niet Durban en Johannesburg zelf ingaan en het niet opzoeken is er niks aan de hand.

Even over op wat leukers!
Het weekend van 17-18-19 april kwamen de ouders van verschillende studenten op bezoek. Het leuke is dat van de hele groep familie op bezoek komt gedurende vier maanden. Het is fijn dat ze kennis kunnen maken met de kinderen waar wij mee werken en te zien hoe wij leven en wonen. Zo hebben ze een beter beeld als we er het er thuis over hebben. Er zijn al een aantal ouders langs geweest en er staan er nog een aantal te komen.

Zaterdag 18 april gingen Daniel, Nathalie, Marit, Christal, Christal haar moeder en ik op naar Drakensberg. Je raad het vast al, niet op de geplande tijd….
Gewoon weer even zitten en genieten van het zonnetje en dan komt ’t vanzelf allemaal goed.
De rit naar Sani Lodge Backpackers was prachtig, een en al natuur met mooie groene gebergtes. Ook waren een aantal kinderen van GGA mee tijdens de rit. Wij werden afgezet en toen gingen de kinderen weer mee terug. Op de terugweg waren ze heerlijk uiteten geweest.

Eenmaal aangekomen snel wat warms aangetrokken. De zon mag dan wel vaak schijnen, maar eind van de middag koelt het hard af hier in Zuid-Afrika. Ook is het gauw donker. Max 18.00 uur, dan is het echt over.
’s Avonds heerlijk ‘chiken pay’ gegeten, gemaakt door mama Sherien. Zij kookt voor de kinderen op GGA en koken kan ze zeker, erg lekker! Daarna hadden we even de tijd voor onszelf.

Zondag ochtend (19 april) al vroeg op, want om 9.00 uur stond de Lesotho tour gepland. Christal haar moeder was mee en had een heerlijk ontbijtje voor ons klaar gezet. Wat een luxe als er een moeder mee op stap is, we werden meteen verwend !
Om 8:50 uur werden we opgewacht door onze tour guide Philip, we kregen wat uitleg en vervolgens gingen we aan de Sani Pas tour beginnen.

Eerst rij je nog door Zuid-Afrika, dan ga je door de boarding heen en rij je even een stukje door niemandsland om vervolgens Lesotho binnen te gaan. Weer een nieuwe stempel voor ons paspoort. Waarvan we er al meerderde hadden verzameld de afgelopen maanden.
We reden tussen groene gebergtes, erg mooie natuur, eigenlijk lastig met woorden te beschrijven. Foto’s zullen een goede indruk geven, maar dan nog is het nog veel mooier als je het zelf een keer zou kunnen zien. Als je ooit de mogelijkheid krijgt is Drakensbergen zeker een aanrader!
Al hobbelend rij je omhoog en uiteindelijk zaten we op +/- 3000 meter hoogte. Onderweg wel meerdere malen gestopt om foto’s te maken en van het uitzicht te genieten. Ook waren we even gestopt om vers “montain water” te drinken bij een klein watervalletje.

Geloof het of niet, maar boven aan de top zaten we in een sneeuw/hagel storm. Een klein half uurtje dat het duurde. Daarna klaarde het weer helemaal op. Nooit gedacht dat ik nog sneeuw zou tegen komen deze maanden. Zo reed je in het zonnetje tussen de groene natuur en zo was de auto bedekt met sneeuw en hagel.

Op de terugweg gingen we naar een soort van dorpje, max. 10 hutten stonden er denk ik. In een van de hutten kregen we traditioneel brood en bier om te proeven, erg lekker! We kregen zo ook meteen een indruk hoe de bevolking daar leeft.

Vervolgens gingen we naar de plaatselijk pub om even wat te drinken en op te warmen. Daarna gingen we langzaam weer terug waar we onderweg nog wat dieren spotten.
We waren rond een uur of vijf weer terug bij de backpackers. Een lange maar hele mooie dag.
De volgende dag rustig aangedaan en begin van de avond weer terug naar GGA.

“Maandag 27 april Kingsday”

Dit jaar anders dan normaal, in plaats van een festival te bezoeken en de stad in te gaan vierde we het in Zuid-Afrika kleins met elkaar. Met rood-wit-blauw vlaggetjes en oranje kleren voelt het toch een beetje Kingsday. Onze Kingsday werd gevierd tot in de late uurtjes…

Vandaag was het niet alleen Kingsday maar ook nog precies één week dat me vader en broertje mij komen bezoeken. Dan zal ik laten zien waar en hoe ik de vier maanden verblijf. We zullen in de middag vertrekken en gaan genieten van de vakantie! Die dan eigenlijk al begonnen is.

Zo merk je wel dat de tijd erg hard gaat en we nu al ruim over helft zijn, nog even niet te veel over nadenken en genieten van de tijd die we nog hebben op GGA en de tijd in Zuid-Afrika!

De volgende blog zal binnenkort weer komen, tot dan!

Liefs,

Kirsten