So much to tell !! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van kirsten zut - WaarBenJij.nu So much to tell !! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van kirsten zut - WaarBenJij.nu

So much to tell !!

Door: Kirsten Zut

Blijf op de hoogte en volg kirsten

13 April 2015 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Lieve Lezers,

Dit keer een eerder geschreven blog dan normaal, maar aangezien de afgelopen en komende weken zo veel te beleven was/is, heb ik het even opgesplitst. De verslagen worden dan anders wel heel erg lang (als ze dat al niet zijn). Ik zal jullie leiden door de afgelopen twee weken, waarin het druk, maar vooral heel leuk was.

Woensdag 1 April.
De laatste schooldag van de kinderen, daarna hadden ze vakantie voor andere halve week. De vakantie werd ’s avonds ingeluid met de film Bedtime stories.

Donderdag 2 april.
Het was vooral een relax dagje. De meiden waren lekker bezig met haren vlechten bij elkaar en de jongens waren aan het voetballen. Ook werden door de kleintjes volop tekeningen gemaakt voor het paasweekend. ’s Avonds was er een braai georganiseerd met aansluitend een paasvuur. Met een aantal kinderen en vrijwilligers hadden we ‘s middags wensen opgeschreven om dat ’s avonds in het paasvuur te gooien.

“May all the wishes come true….”

Vrijdag 3 april.
Het was alweer vroeg opstaan, zelf had ik de ochtenddienst. De goede vrijdag werd begonnen met een ontbijtje en vervolgens een kerkdienst. Ook was het de dag dat onze Duitse vrijwilligster weer vertrok naar Duitsland. Zij is hier al voor de negende keer geweest en heeft een hoop gedaan voor GGA! ’s Avonds werd de vaste filmavond gehouden.

Zaterdag 4 april.
Voor mij was dit het vrije weekend. ’s Ochtends vroeg op voor weer een uurtje sporten met m’n sportmaatje Katharin.
‘s Middags ging ik met een aantal van mijn groepsgenoten, Daniel en Christal, naar de Mall. We gingen voor de horror film lazarus effect. Helaas stonden we bij de verkeerde mall… het bleek dat de film in de andere mall werd gedraaid. Onze driver, die net vertrokken was, pikte ons op om ons vervolgens naar de goede mall te brengen, wat een mazzelaars dat we waren!
Ook was het de dag dat de komst van mijn vader en broertje steeds dichterbij kwam. Het was dan nog precies een maand, 4 mei komen ze aan op GGA. Het aftellen was begonnen.

Zondag 5 april, eerste Paasdag.
Natuurlijk hebben wij dat hier ook gevierd. Helaas met wat minder mooi weer als in Nederland… Maar dat mocht de pret niet drukken. In de ochtend begonnen we met de kerkdienst. Waar gesproken en heel mooi gezongen werd, om kippenvel van te krijgen.
’s Middags waren we allemaal uitgenodigd voor een heerlijk uitgebreide lunch. Daarna zouden we de “Easter walk” gaan doen. Helaas regende het volop. Dat weerhield de kinderen er overigens niet van om niet te gaan. Zo enthousiast als ze waren gingen we het dan toch proberen. Helaas moesten we al snel rechts om keer maken.

Maandag 6 april.
Vandaag stond een sportdag op de planning, helaas was het nogal regenachtig. Eind van de middag toch nog wat spellen kunnen doen, waaronder muziek met de goede titel raden, met een blinkdoek op mensen raden, estafette en nog meer. De dag werd afgesloten met een film.

Dinsdag 7 april.
Vandaag zou eigenlijk de beachdag zijn, maar het weer liet ons in de steek, zoals dat al een paar dagen het geval was. Vandaar dat de beachdag naar vrijdag werd verplaatst. Dan gewoon ouderwets spelletjes spelen en lekker relaxen. ’s Avonds werd weer afgesloten met een film, wat ze zeker niet erg vonden.

Woensdag 8 april.
Samen met de andere health care studenten gaven we vandaag First medical response. Les geven over reanimeren, stabiele zijligging, wonden verbinden, vergiftiging en nog veel meer. De kinderen deden actief en enthousiast mee!

Donderdag 9 april.
Vandaag stond in teken van de voorbereiding voor de talentenshow. De hele dag was iedereen druk in de weer om er een leuke avond van te maken. Het theater werd klaargestoomd voor de vele acts. Jong en oud deed mee. Ook wij vrijwilligers moesten er aan geloven…. We hadden met de meiden een dans act op het liedje “I am a barbie girl in a barbie world”. Drie meiden waren Ken en 5 meiden barbie. De twee jongens onder ons hadden hun eigen performance, een leuke clowns act.
Het was een lange maar leuke dag. ’s Avonds rond een uur of half 10 waren we klaar. Helaas moesten we afscheid nemen van onze Duitse vrijwilligster Katharin. Zij verbleef hier voor 5 maanden op GGA. M’n sportmaatje ga ik zeker missen! Zij vertrok zaterdag 11 april, maar Eva, Zelda en ik gingen vrijdagochtend al weg.
Eenmaal terug in de cottage (zo heet het huis waar we in wonen) stond er helaas nog een berg afwas… ook dat hoort erbij.
Inmiddels was het alweer 00.00 uur, eindelijk klaar met alles inpakken en regelen voor Johannesburg.

Vrijdag 10 april.
Na een heel kort nachtje stonden we alweer klaar om aan een nieuwe dag te beginnen. Om 6 uur was de planning om te vertrekken naar het vliegveld van Durban, maar we zijn nog steeds in Zuid-Afrika en werd het dus geen 6 uur maar 20 minuten later. Het was nog een even een beetje stressen om de koffer op tijd in te leveren, maar het kwam uiteindelijk allemaal goed. Na een korte vlucht van 45 minuten kwamen we aan in Johannesburg. Vervolgens een taxi gepakt om naar onze backpackers locatie te gaan, Home base Melville. Een mooie ruime kamer voor ons drieën en eettentjes op 5 minuten afstand. Alles lekker dichtbij. Johannesburg staat niet heel erg bekend om een veilige stad, maar we hadden ons goed laten informeren wat wel of niet kon. Wij zaten in het gebied Melville. Een prima plaats om het weekend door te brengen.
Heerlijk dagje rustig aan gedaan. We gingen het niet al te laat maken, want de volgende dag stond de Soweto tour gepland met ook een bezoek aan het apartheidsmuseum. Wel genoten van de heerlijke sushi! Dat werd gebracht bij ons backpackers hostel. Helaas wel een 1 ½ uur later dan gepland, maar het was het wachten waard.

Zaterdag 11 april.
Half 9 stond onze privé chauffeur klaar voor de hele dag. Eerst werden we gebracht naar het Apartheidsmuseum. Daar kregen we tweeënhalf uur de tijd, eigenlijk net wat te kort om alles goed te kunnen zien. Het was erg mooi en het gaf een duidelijk beeld over de apartheid en ook het verschil tussen “black and white”. Voor dat we het museum in gingen kregen we ook een verschillend kaartje. Eva en ik voor de “black” kant en Zelda voor de “White” kant. Het geeft je een heel goed inzicht hoe dat er vroeger aan toe ging en dat het eigenlijk nog steeds gebeurt.
Na het apartheidsmuseum gingen we richting Soweto.
Eerst een bezoek aan het treinstation, waarbij je een brug kon oplopen en een mooi uitzicht over de stad Soweto had. Onze chauffeur had een local ingehuurd, zodat hij meer kon vertellen over Soweto.
We zaten eerst in het toeristengebied om vervolgens naar de echte lokale bevolking te gaan.
Er was een kerkdag en wij meiden werden er op aangesproken dat we geen rok droegen. Ondanks dat we geen rok droegen werden we wel heel vriendelijk ontvangen en kregen we een korte rondleiding en spraken we met de lokale bevolking. Een duidelijk verschil tussen arm en rijk was nu te zien. Daarna reden we nog een stukje verder en gingen we naar een plaatselijke hostel/pub, niet te veel van verwachten, het was wat stenen, hout en golfplaten, maar wel erg gezellig met de mensen. Hier hadden we ons Zulu bier gedronken: umqombothi dit moet je op een bepaalde manier drinken, geknield op een knie en je mag niemand in de ogen aan kijken. Het was nog best goed te drinken. Er was een oudere man die op zijn gitaar speelde en een vrouw die zong, het was super gezellig! Echt een mooie ervaring. Als afsluiting was er nog een groep die kwam dansen voor ons.

Vervolgens weer een stukje verder gereden, op naar de Lebo's Soweto Backpackers, daar heerlijk geluncht. Tot slot downtown van Johannesburg gezien. Hier is veel kunst te vinden op de muren, veel graffiti en toeristen.
Deze mooie en indrukwekkende dag werd afgesloten met een lekkere cocktail.

Zondag 12 april.
In de ochtend een lekker ontbijtje en daarna heerlijk in het zonnetje aan het zwembad gezeten. Ook kwamen we voor het eerst Nederlanders tegen, dat was ook erg gezellig.
’s Middags werden we opgehaald door de chauffeur die ons zaterdag ook de hele dag had gereden. Hij gaf ons nog een “sight seeing” door Johannesburg en hij liet zien waar hij was opgegroeid. Om half 6 stonden we weer op het vliegveld om vervolgens terug te gaan naar Durban en GGA.
Een heel gaaf weekend om zeker niet te vergeten!!

Maandag 13 April.
Vandaag is precies de dag dat we twee maanden in Zuid-Afrika zijn, dat betekent dus ook nog maar twee maanden te gaan. De tijd gaat nu wel erg snel…!

Tot de volgende blog!

Liefs,

Kirsten.

• 16 April 2015 - 21:04

Richard:

Jullie kijken wel veel naar films, hahahaha. Veel plezier nog de komende twee maanden. Je moet 1 ding niet vergeten. Deze ervaring pakken ze nooit meer van je af. groetjes ook van Yvon.

• 19 April 2015 - 20:06

Mirjam:

Beste Kirsten, wat een ervaring zeg, je ziet en doet erg veel. Geniet ervan groet mirjam

• 26 April 2015 - 22:05

Kirsten:

Dankjewel Richard! dat is waar ;).
    Groetjes!

Dag Mirjam,
    Leuk dat u de blog volgt!
    Bedankt! & tot in september!
    Groetjes, Kirsten