Het einde is inzicht - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van kirsten zut - WaarBenJij.nu Het einde is inzicht - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van kirsten zut - WaarBenJij.nu

Het einde is inzicht

Blijf op de hoogte en volg kirsten

31 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Lieve lezers,

Het einde is inzicht, de vier maanden zitten er bijna op. Vier maanden waarin ik een hoop dingen heb kunnen zien en mogen meemaken, de leuke dingen maar zeker ook minder leuke dingen.
Een mooie ervaring was het zeker! Een ervaring om niet te vergeten, met soms een rollercoaster aan emoties, maar het is het zeker waard geweest!

Ook afgelopen week eindelijk mijn eerste lessen kunnen geven, het heeft de nodige tijd en energie gekost, maar we konden dan uiteindelijk de trainingen gaan geven, helaas niet aan de community health workers, maar aan de medewerkers van GGA. Dit was erg leuk om te doen! De medewerkers van GGA deden erg leuk en enthousiast mee. Mijn groepsmaatje Eva was vorige week al begonnen, want toen was ik in Capetown, nu was Eva op vakantie en was het mijn beurt.

Afgelopen donderdag hadden wij het afscheidsfeestje van een van de meiden van GGA. Zij is namelijk geadopteerd door mensen uit Amerika. Hele lieve mensen, waarbij je ook zeker weet dat ze in goede handen is en een mooie toekomst tegemoet gaat. Al is het natuurlijk heel moeilijk voor haar geweest om afscheid van haar vertrouwde omgeving te moeten nemen van al haar ‘broers/zussen’. Ze heeft nog een lange weg te gaan, maar dat gaat zeker goedkomen in Texas.

Ik zal nu vertellen over de mooie trip in Kaapstad! Dat was een vakantie waarin we onwijs veel hebben kunnen doen in een korte tijd. Ik heb voor elk stukje even de hoogtepunten opschreven om het beetje overzichtelijk te houden…

Donderdag 14 mei.
» Vertrek naar vliegveld van Durban.
» Op naar Kaapstad.
» Overnachten in Altona Lodge.
» Uiteten op Waterfront.

We waren er helemaal klaar voor! Na nog wat snel kleding te hebben verwisseld omdat te koffer te zwaar was waren we klaar voor vertrek. Rond het middag uur reden we naar het vliegveld van Durban waar we rustig te tijd hadden. De vakantiestemming zat er al helemaal in!
Om half 5 vlogen we dan naar Kaapstad, daar kwamen we ongeveer half zeven aan en werden we opgewacht om vervolgens naar het questhouse te gaan.

In het questhouse Altona Lodge, waar we de komende vier nachten zouden verblijven, werden we heel vriendelijk ontvangen. Na de spullen eenmaal weg gezet te hebben gingen we heerlijk uiteten bij het Waterfront. Een gezellig plekje met een hoop eetentjes. Onder het eten gingen we plannen maken wat we wilde doen.

Vrijdag 15 mei.
Activiteiten voor vandaag:
» Hop on Hop off tour.
» Souvenirs scoren.
» Shoppen in de Mall.
» Pizza laten bezorgen.
» Avondje stappen in ABSA bank (31e verdieping)

De wekker stond vroeg, want we wilde deze vakantie er zo veel uit halen als mogelijk. We begonnen de dag met een heerlijk ontbijt. Een ontbijt wat zelf croissantjes had, dat was lang gelden! Zelfs van die hele kleine dingetjes kan je al genieten.
Ook hadden we een Nederlands gezin ontmoet, hele aardige mensen, waarvan hun dochter ’s avonds met ons mee ging stappen.

Na het ontbijt ging we voor de Hop on Hop off tour. Lekker de toerist wezen uithangen. Het was wel en beetje koud zo in de open bus, maar wel een hoop leuke plekjes kunnen zien.
Na de busrit ging we opzoek naar souvenirs, het kon toch niet zo zijn dat we zo meteen zonder iets thuis zouden komen. Gelukkig vonden we grote hal met allemaal souveniers kraampjes. Je wist van gekkigheid niet waar je moest beginnen.

’s Avonds lekker lui pizza besteld en dat in het questhouse opgegeten. Daarna ons klaar gemaakt voor een avondje stappen. En niet zomaar even stappen, maar stappen op de 31e verdieping van de ABSA bank. Een mooi uitzicht over de stad. Dresscode was ‘make a effort’, dus iedereen zag er ook netjes uit. Al te laat konden we het niet maken want de volgende dag stond er een tour gepland. Maar het was zeker een geslaagd avondje!

Zaterdag 16 mei.
Activiteiten voor vandaag:
» Penisula Tour.
» Uiteten op Waterfront.

Om kwart voor negen stonden we klaar om de Penisula tour te gaan doen. We zaten in een busje met nog wat andere mensen, 2 Australiers, 2 Amerikanen, 2 Chinezen en een Duister.
De eerste korte stop was met uitzicht op een heel mooi strand, daarna reden we door naar de pinguïns. Toch wel bijzonder om op het strand pinguïns te zien i.p.v. de sneeuw. Heel lang konden we er niet blijven, want er stond nog genoeg op de planning, maar het was toch even leuk om gezien te hebben. Vervolgens doorgereden naar Kaap de Goede Hoop. We hadden erg geluk met het weer. Met een zonnetje heerlijk genoten van het uitzicht. De volgende stop was heel even kort kijken bij een struisvogels farm. Struisvogels zijn er genoeg te vinden in Zuid-Afrika.

De trip sloten we af met het Kirstenbosch. Het was leuk dat me naam er in voor kwam, maar verder was het niet heel bijzonder om te zien. Dat zal ook vast komen doordat het hier winter is, en dus niet alle bloemen vol bloeit waren.
De lange dag sloten we af met lekker uiteten op het Waterfront.

Zondag 17 mei.
» Table mountain.
» Wijnproeverij.
» Shark cage diven voor Thom.
» Uiteten.

Thom was er al vroeg uit want hij ging Shark Cage Diven. Marit, Christal en ik gingen ’s ochtends vroeg op om naar de Tabel Moutain te gaan. We hadden namelijk al gehoord dat zondag de perfecte dag ervoor zou zijn. De andere dagen was het namelijk bewolkt en geen mooi weer, waardoor je dan geen goed uitzicht heb.
En ja hoor, het voorspellende weerbericht klopte! Als het eenmaal goed weer is moet je er ook zeker heen gaan, want het weer in Capetown kan echt per uur verschillen.
Na een prachtig uitzicht over de stad gezien te hebben gingen we rond half 12 gingen weer terug met de kabelbaan.

In de middag hadden Marit en ik een wijnproeverij gepland. Er hadden mensen afgehaakt vanwege het mooie weer, men ging naar de Table mountain, dus wij hadden een privétour met een hele gezellige drukke tourgide. Hij vertelde ons over de getto’s waar we langs reden en een stukje geschiedenis over de apartheid, ook kwam natuurlijk voetbal ter sprake en kwam Arjen Robben naar voren, niet de eerste keer dat dit gebeurde tijdens de tourritten.

Maandag 18 mei
Activiteiten van vandaag:
» Auto ophalen bij vliegveld.
» Beginnen aan de Garden Route.
» Rijden naar Oudshorn.
» Backpacker zoeken.

De dagen in stad zelf zaten er op, het was nu tijd om de Garden Route te gaan rijden. Eerst in de ochtend de auto opgehaald bij het vliegveld van Capetown om vervolgende naar onze eerste bestemming te gaan rijden, namelijk Oudshorn. Het was een lange reis, ruim 6 uur gereden inclusief pauzes. We hadden voor de garden route geen slaapplekken gereserveerd. We zouden wel zien waar we uit zouden uitkomen. Het scheelt dat het geen druk seizoen is dus plekken zat in de backpackers.

Eenmaal in Oudshorn aangekomen kwamen we bij een de eerste backpacker aan. Die vonden aan de buitenkant al niet erg goed eruit zien, dus we namen de gok maar niet. Op naar de volgende backpackers: Backpackers Paradise. Die zag er wel goed uit. Spullen uitgepakt en eerste even gelegen na de lange vermoeiende reis. Gelukkig konden we daar eten dus we hoefde er niet verder op uit die avond. Voor het eerst struisvogel gegeten, was eigenlijk nog best te doen.
’s Avonds met een wijntje bij het kampvuurtje gezeten en lekker wezen kletsen.

Dinsdag 19 mei.
Deze hele dag stond vol gepland met leuke activiteiten, namelijk:
» Cango Wildlife Ranch.
» Cango Ostrich farm (struisvogel farm).
» Cango Caves (De grotten bezoeken).
- Adventure tour.
» Waterval bekijken.
» Rijden naar de volgende bestemming » George.
» Backpackers zoeken.
» Eten laten bezorgen.

Cango Wildlife Ranch is een soort van dierentuin, niet heel groot, maar zeker een leuk parkje om bezocht te hebben. We kregen een tourgide mee die ons rondleidde door het park. We werden meerdere keren beetgenomen door haar, ze had ons goed te pakken. Even een voorbeeld: we liepen over een brug waaronder de krokodillen zwemmen. Zij was al aan de overkant en liet ons in het midden staan zodat ze een groepsfoto kon maken. Even later zij ze de krokodil ligt onder jullie bij de brug, op dat zelfde moment liet ze ons goed schrikken door een knopje in te drukken waardoor de brug heen en weer bewoog en geluid van een krokodil te horen was….. en zo waren er nog wel meer momenten. Nadat we eenmaal klaar waren met de rondleiding konden we ervoor kiezen om met een van de dieren op de foto te gaan. Ik had ervoor gekozen om met de Cheeta op de foto te gaan. Een heel lief beest wat super zacht aanvoelde. Nadat iedereen zijn/haar fotomoment had gehad gingen we verder met onze reis.

De volgende stop was bij de struisvogelfarm. Ook hier kregen we een rondleiding. Wij waren met z’n vieren + nog een andere Nederlander. Onze tourguide sprak daarom regelmatig Zuid-Afrikaans. Dat kunnen wij Nederlanders namelijk gewoon volgen, zolang ze natuurlijk maar rustig en duidelijk blijven praten.
Christal, Marit en ik kregen eerst nog even een tijd voor een fotomoment met struisvogel Betsy. Daarna mochten wij struisvogel rijden. Dit was natuurlijk geheel op eigen risico. Nog geen halve minuut dat ik erop had gezeten, maar het was super leuk om te doen. Na onze tour van +/- 45 minuten gingen we lunchen om ons vervolgens klaar te maken voor de volgen trip.

De volgende trip was bij de grotten. Christal en Thom deden de standaard tour door de grotten en Marit en ik gingen voor de adventure tour. Dat houd in door de meest kleine gangetje kruipen en lopen. Een hele workout dat het was, maar we hadden het gered! Ook kregen we tijdens de tour mee dat op een bepaald stukje een vrouw een keer had vastgezeten voor 11 uur. Dat hield in dat de rest van de groep ook zo lang vast zat. Gelukkig werd dit verteld nadat we allemaal dat stukje hadden gehaald, zelfs de man van bijna 2m uit onze groep. Na anderhalf uur, moe en voldaan gingen we door met de reis.
We hadden even een kleine stop bij een waterval, het was niet super groot, maar toch even leuk om gezien te hebben. Daarna reden we door naar Plettenbergsbay, waar we ’s avonds heel lui Mac Donalds hadden laten bezorgen.

Woensdag 20 mei.
» Knysna
» Plettenbergsbay
» Backpacker zoeken
» Uiteten

Ook bij deze dag was het weer vroeg op staan. Vroeg in de ochtend nog even na gebeld om te kijken of we de Lion walk konden en ja hoor dat konden we.
Om 9 uur begonnen we aan de loop met de leeuwen. Heel bijzonder dat het was! Heel rustig dat ze waren, waarschijnlijk was het voor ook hun nog vroeg. Ook hier kregen we genoeg tijd om mooie foto’s te maken. Er liepen genoeg mensen mee om de walk zo veilig mogelijk te laten verlopen. Deze medewerkers kennen de leeuwen al vanaf het begin dat ze geboren waren. Ze hadden al een goede vertrouwensband opgebouwd met de leeuwen gedurende drie jaar.

De reis werd weer voorgezet. De volgende stop was een korte stop bij het strand van Vic Bay, na weer wat foto’s gemaakt te hadden gemaakt gingen we weer door. Ben benieuwd hoeveel foto’swe uiteindelijk wel niet hebben gemaakt die week, in ieder geval een hele hoop!

Doorgereden naar het stadje Wildernis daar hebben we de Map van Africa bekijken. Dat is bij een vieuwpoint. Je had uitzicht op bossen en riviertjes. En in het midden was een heel groot bos wat de vorm van Zuid-Afrika heeft.
In Knysna hadden we wat geluncht en plannen gemaakt voor de volgende dag. Er was niet heel veel te doen dus gingen we door Plettensbergbay.

Een maal aangekomen in Plettensbergbay hadden we snel een backpackers gevonden, met weer gratis Wifi waar we dan ook zeker even gebruik van hadden gemaakt. Marit en ik hadden namelijk even last minute een luxe verblijf gevonden in Port Elizabeth, wat we leuk vonden om daarmee de vakantie af te sluiten + een nightdrive in het Elephant park. Eenmaal dat geregeld te hebben gingen we heerlijk uiteten bij het strand.

Donderdag 21 mei
De activiteiten van vandaag.
» Bungeejump 216 meter.
» Snorkelen.
» Rijden naar poort Elizabeth.
» Luxe verblijf.
» Nightdrive Elephantpark.
» Lions gespot (BIG 5 compleet)
» Take away.

Daar gingen we dan, Christal en ik gingen Bungeejumpen. Iets wat we al heel lang wilde doen. We hadden ons voorgenomen om dat sowieso in deze vier maanden te doen. Een mooiere gelegenheid dan dit was er niet vonden we. Bungeejumpen vanaf de hoogste brug ter wereld. Het staat op de 3e plek wat betreft hoogste bungeejump van de wereld. De hoogste is in China.
Tikkeltje zenuwachtig gingen we het dan toch echt doen. Ik had J2 op mijn hand, dus ik ging er vanuit dat ik niet als eerste hoefde, maar helaas….. de namen werden random opgenoemd en ik moest als eerste van de groep. Ik wist totaal niet wat me te wachten stond, maar ik ging er gewoon voor. Ik kon tenslotte niet meer terug. En dan sta je daar op 216 m hoogte, dan word het ineens toch best wel een beetje spannend! De jongens telde af en daar ging ik. De eerste 5-6 seconden voel en denk je even helemaal niets. Het voelt heel raar. Je hebt echt het gevoel dat je zweeft in de lucht. Na de 5/6 seconde vrije val voel je het elastiek trekken en ga je op en neer en dan hang je even boven de afgrond. Al leek dat wel minuten te duren. Je voelt het bloed al naar je hoofd stromen en toen begon ik wel even te kijken of er niet al iemand aan zou komen. Maar gelukkig daar was die dan. Ik werd opgehesen naar boven en eenmaal boven aangekomen stond ik nog even na te trillen van de adrenaline die door m’n lichaam stroomde. Een super gave ervaring wat ik zeker niet zal vergeten.
Nadat iedereen gesprongen was (een groep van 9 personen) werd ons laten zien waaraan we hebben gehangen… en dun stuk elastiek. Gelukkig krijg je dat pas na de sprong te zien. Na 400 sprongen word het elastiek vervangen voor de veiligheid. Het oude elastiek wordt in stukken geknipt en als souvenir verkocht en dit geld gaat als tip naar de mensen die werkzaam zijn bij de bungeejump. Dit souvenirtje ook zeker gekocht en na afloop kregen we een certificaat. Ook de foto’s en het filmpje van de sprong gekocht om het thuis nog even te kunnen laten zien en als leuke herinnering voor deze gave ervaring.

Goed, dat was de bungeejump. Na de bungeejump reden we door om wat verkoeling te zoeken. We gingen namelijk snorkelen. Voor een uurtje lekker in het water zijn en visjes kijken. Af en toe kreeg je een slok zout water binnen, dat was even wat minder.
Nadat we afgekoeld waren en gelucht hadden reden we in een stuk door naar Port Elizabeth, dat was zo’n 2 1/5 uur rijden. We hadden een luxe verblijf geboekt genaamd: Woodall Country House and Spa.
Met onze vermoeide blik van de afgelopen week kwamen we binnen en werden we verwelkomt met een drankje. Alles zag er heel netjes en luxe uit. Iets wat we voor een hele lang tijd al niet meer hadden gezien. Al snel werden we naar onze kamer geleid waar een mooi hemel bed klaar stond. De badkamer met twee douches en buiten waren er ook nog eens twee douches te vinden. Het was niet voor niks een 5 sterren verblijf.

Om kwart over 5 gingen we richting Elephant park, ong. 10 minuutjes ervan af. Om 6 uur begon voor ons de Nightdrive. Een nightdrive waarbij al snel bleek dat het geld meer dan waard was. Er liepen namelijk twee mannetjes leeuwen. Dat maakte nu voor mij de BIG 5 compleet in Zuid-Afrika. Eerst zagen we ze op wat verdere afstand, totdat we een stukje terug reden en de mannetjes uit het gras kwamen en naast onze jeep liepen. Super gaaf om mee te maken. We hebben daarna nog even achter ze aan gereden. Een soort van “lionwalk”, maar dan in het wild.
Verder zagen we o.a. zebra’s, olifanten, giraf, veel buffels en nog meer.
De avond sloten we af met een take a way van het restaurant uit het Elephant park.

Vrijdag 22 mei.
» Luxe ontbijt
» Rijden naar vliegveld om auto in te leveren.
» 13.15 vliegen
» Eind van de middag weer terug op GGA.

Toen was het alweer vrijdag, de week was voorbij gevlogen. Na een goed ontbijt vertrokken we naar het vliegveld van Port Elizabeth. Auto ingeleverd en toen maar wachten totdat we mochten vliegen.
We hadden een kwartiertje vertraging en kwart voor 3 landde we op Durban. Daar werden we opgewacht om vervolgens naar GGA te rijden. Het was een erg Hollands ritje, aangezien degene die ons reed zelf 11 jaar in Nederland heeft gewoond en een CD met allemaal Nederlandse muziek had opstaan. Het voelde zo al een beetje als thuis aan.

Nog maar 9 dagen en dan zullen we vertrekken vanaf GGA, afscheid nemen van de kinderen en afscheid nemen van het hele Zuid-Afrika avontuur.
Dan zullen we vliegen naar Dubai en daar nog 3 dagen verblijven en dan, dan mogen we echt naar huis.

Tot gauw!

Liefs,

Kirsten.

• 11 Juni 2015 - 21:45

Tecla:

Zo te lezen hebben jullie echt een supermooie vakantie gehad! Wow, echt zo knap dat Christal en jij de sprong durfde te wagen vanaf die hoge brug!!! Ikzelf durf dat echt niet; vond het al spannend om je stukje te lezen (mooi beschreven trouwens; kon helemaal meeleven)... Nog veel plezier in Dubai en tot op de bbq :-)!