De eerste 3 weken :) - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van kirsten zut - WaarBenJij.nu De eerste 3 weken :) - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van kirsten zut - WaarBenJij.nu

De eerste 3 weken :)

Door: kirsten zut

Blijf op de hoogte en volg kirsten

06 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Lieve lezers,

Het heeft even geduurd…. Maar hoop bij deze jullie weer even helemaal up to date te brengen.
In middels zitten wij hier nu al drie weken. “Time flies when you’re having fun” zeggen ze ook wel. En dat is het ook zeker.

Even een paar weken terug.
Zaterdag 14 februari kwamen wij ’s avonds rond een uur of zeven aan op GGA (het weeshuis¬). Na een lange en vermoeiende reis waren we dan eindelijk op plaats van bestemming gekomen.
Wij werden heel lief ontvangen door zingende en dansende kinderen. Tenslotte was het Valentijnsdag, dus hadden ze voor ons een Valentijnsdiner voorbereid. Na de heerlijke maaltijd en een korte kennismaking begonnen we een beetje met uitpakken om vervolgens onze slaap te gaan inhalen!

Na een inhaalnacht van slaap waren we vroeg op om te douchen. Helaas moesten we al meteen wennen aan het koude water. Thuis en m’n teamgenoten zullen nooit geloven dat ik binnen 5 min klaar was, maar het was toch echt zo..
Ook hadden we deze dag al meteen te maken met een “watercrisis”, er was namelijk in de middag geen water.
Om 9 uur gingen we naar de kerkdienst, die elke zondag wordt gehouden.
Na de kerkdienst hadden we vrije tijd en kregen we een rondleiding over het terrein. Na een rustige dagje waar ook weer veel indrukken en nieuwe informatie bij kwam kijken gingen we ’s avonds relaxen. Dit deden we met het spel weerwolfen. Misschien kennen jullie het spel wel ?! Het spel werd niet 1 x en 1 avond gespeeld, maar meteen meerdere keren en meerdere avonden! Heel gezellig .

Die maandag zijn we naar een school geweest, waar wij een introductie kregen en vervolgens een rondleiding. Erg mooi om te zien hoe het eruit zag. Ze gebruiken nog de oude schoolborden en de kinderen lopen in uniforms. ’s Avonds hebben we gegeten met de kinderen, zo konden we beter kennis maken .

Dinsdag ochtend: de afspraak was om 10 uur weg te gaan naar Durban. Uiteraard werd dit geen 10 uur. We zijn er nog maar kort, maar strikt op tijd zijn is iets wat hier niet echt voorkomt. Uiteindelijk gingen we om 12 uur weg. Aangekomen in Durban aten we onze lunch en vervolgens ging iedere projectgroep om de beurt in gesprek met de begeleiders om afspraken te maken over het project. Wanneer je niet aan de beurt was kon je op het strand liggen. Geen verkeerde manier van projecten bespreken lijkt mij…!

Inmiddels was het alweer woensdag, de dagen vlogen toen al voorbij. Rond een uur of 11 vertrokken wij voor de voedseldropping. Dat was erg indrukwekkend. Je hebt wel eens gezien op tv hoe men er leeft, en oude huisjes gezien, maar om dat in het echt te zien, was wel erg apart! Een keer per maand wordt zo’n voedseldropping gedaan.

Donderdag 19 februari. Na een kort nachtje waren we allemaal klaar voor de 10 daagse trip. Ik zal proberen om een korte samenvatting te geven van de trip, want ik zou wel kunnen blijven typen van wat we allemaal gezien en gedaan hebben.

De eerste twee dagen stonden in het teken van de busrit. De eerste dag was zo’n 10 uur in de bus zitten, daarna een overnachting, om vervolgens weer een lange dag van bijna 10 uur te rijden.
Met een potje kaarten en muziek luisteren kom je al een heel eind.

Eenmaal ’s avonds aangekomen in Botswana, resort Nata Lodge, begonnen we met tenten op te zetten. Iedereen was erg moe, dus het was nog best even een uitdaging.
De volgende dag werden we met een zonnetje wakker en zagen we de omgeving en dat maakte al heel veel goed!!
Lekker bijgekomen in het zwembad en s ’middags naar een soort van flamingo park geweest, waar ook andere dieren te bewonderen waren.
De volgende dag ook lekker wezen zwemmen en daarna alles weer inladen om vervolgens 300 km te rijden en naar Chobe te gaan. Het was een kortere rit dan de vorige dagen, maar we zagen wel des te meer. Giraffen, Olifanten, apen en nog veel meer zagen we langs de wegen.
De volgende dag hebben we eind van de middag een bootsafari gedaan. Dit was ontzettende mooi! Heel wat dieren kunnen spotten. Nijlpaarden, olifanten, krokodillen, gieren, flamingo’s en nog veel meer. De avond sloten we af met nog een gezellig kampvuur (bonfire) en de volgende dag gingen we al weer naar onze volgende bestemming, namelijk Zimbabwe. Niet voordat we eerst een gamedrive (safari) hadden gedaan. Van 6 uur tot 9 uur in de ochtend. We hoopten allemaal op de leeuw, maar op alleen de voetsporen na, kwamen we helaas niet verder.

Eenmaal ‘s avonds aangekomen in Zimbabwe bij een backpackers resort, wat heel erg gezellig en leuk opgezet was, hadden we al snel ons plekje gevonden. We hadden nu een heerlijk bed en konden even wat uurtjes slaap inhalen.
Ook wij hebben ons al wel een beetje aangepast aan de Afrikaanse tijd. De volgende morgen deden we dus ook erg rustig aan! Vervolgens gingen we naar de Victoria Water Falls. Een prachtig plaatje om te zien. Daarna ging iedereen nog even goed nadenken wat hij/zij wilde gaan doen de komende dagen. Activiteiten genoeg namelijk! Van bungee jumpen tot raften tot een bootcruise, het was er allemaal.
Zelf had ik gekozen om een Olifanten rit te gaan doen en de Flying Fox. Dat is op een “vliegende” manier over een ravijn ziplinen. Over de rivier, met een prachtig uitzicht op ong. 110 m hoogte. De olifanten rit was ook erg leuk, het duurde drie kwartier en daarna kregen we ontbijt. Tot slot mochten we een foto momentje met de twee olifanten houden en ze voeren.

’s Avonds heerlijk bijgekomen aan het zwembad en de volgende dag was voor mij een relax dagje. Alsof dat er nog niet genoeg was geweest…. Maar toen gingen andere groepsgenoten activiteiten doen. De vrijdagavond werd afgesloten met een “braai” (zo noemen ze hier de barbecue).

De volgende morgen waren we klaar voor de reis terug. De reis ging nu van Zimbabwe naar Johannesburg en zo terug naar Cato Ridge. Een lange 2 daagse busrit stond weer voor de boeg, maar dat was het allemaal wel waard geweest!

Eenmaal terug gekomen op GGA om een uur of 2 s’nachts snel ons bed opgezocht. De maandag stond in het teken van een grote schoonmaak en hééééél wat handwasjes!! ‘s Avonds aten we heerlijk zelfgemaakte pannenkoeken. We begonnen lekker makkelijk.

Nu weer eenmaal een beetje in het ritme gekomen beginnen we aankomend weekend met de eerste groep die weekend dienst heeft. Om het weekend werk je namelijk als vrijwilliger en help je de kinderen met opstaan, eten, activiteiten doen etc. Zelf begin ik met een vrij weekend. Ook zijn we inmiddels begonnen met de huiswerkbegeleiding. Van maandag tot en met donderdag zullen we van 16:00 tot 18:00 en van 19:00 tot 21:00 huiswerkbegeleiding geven. In de ochtend hebben we dan tijd om aan ons project te gaan werken.

Voor nu heb ik wel even genoeg geschreven….
Ik hoop dat ik jullie zo een beetje een indruk heb kunnen geven hoe het hier is.

Tot de volgende blog!

Liefs,

Kirsten

• 06 Maart 2015 - 16:31

Jose:

Hoi kirsten wat een belevenis je hebt al hele mooie dingen gedaan en gezien. Fijn dat je er plezier in hebt kijk weer uit naar je foto's en volgende verslag. Groetjes jose

• 06 Maart 2015 - 16:34

Alice Knol:

Hoi Kirsten

Dat klinkt allemaal super zeg wat leuk he om zoiets mee te maken heel veel plezier nog en genieten he
    Dikke Kus Alice